A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Čína - Průvodce

V Číně existují stejné typy dopravy jako jinde na světě. Vzhledem k její velké rozloze a tudíž i přepravním vzdálenostem je nejpohodlnějším využít dopravu leteckou. Zdatně jí však konkuruje i vlak, který je zároveň o dost levnějším.
Vnitrostátní letecká přeprava, Cestování vlakem, Autobusová přeprava, Taxislužba, Městská hromadná doprava, Půjčení automobilu

Vnitrostátní letecká přeprava

Při překonávání obrovských vzdáleností, které v Číně jsou, je vnitrostátní letecká přeprava vhodným způsobem transferů. V zemi dnes působí asi 60 leteckých společností, které se však od sebe liší jednak velikostí a oblastí působnosti, tak i spolehlivostí. Rezervační systém u mnoha z nich zatím neodpovídá standardům, na které jsme zvyklí z Evropy. Letenky vám rovněž může zprostředkovat některá z cestovních kanceláří či mezinárodní hotely.

Letenky si rezervujte včas, protože vnitrostátní linky bývají v Číně velmi vytížené. Na letiště se vzhledem k častým dopravním zácpám vydejte s dostatečným časovým předstihem (pokud se nedostavíte k odletu, vrací se 50% z ceny letenky). Bezplatně můžete mít zavazadlo do 20 kg, na palubu si můžete vzít zavazadlo maximálně do 5 kg. Cestující nesmí převážet na palubě letadla žádné alkoholické nápoje. Alkoholické nápoje mohou být převáženy pouze v zavazadlovém prostoru letadla. Toto opatření se nevztahuje na alkoholické nápoje zakoupené v bezcelních obchodech letiště, které budou obchodem speciálně zabalené. V případě porušení výše uvedených pravidel jsou nápoje bez náhrady zabaveny.

Rezervovat vnitrostátní letenky je možné také u německých poboček CTS (v ČR zastoupení neexistuje):

China Travel Service (CTS) – Frankfurt Dusseldorfer Str. 14 60329 Frankfurt tel. 0049 69 / 2 38 52 20 fax. 23 23 24

China Travel Service (CTS) - Berlin Beusselstr. 5 10553 Berlin
tel. 0049 30 / 3 93 40 68
fax. 3 91 80 85

Vhodným způsobem cestování v Číně je i kombinovaná přeprava, při níž jednu cestu absolvujete vlakem a druhou letadlem. Touto formou jsme například cestovali z Pekingu do Guilinu , kdy jsme napřed jeli vlakem, zpět z Guilinu do Pekingu jsme letěli letadlem. Výhodou vlaku je, že poznáte krajinu čínského venkova, můžete během cesty navštívit zajímavá místa, která jsou na trase, a v neposlední řadě ušetříte peníze. Nespornou výhodou letadla je pochopitelně velká časová úspora.

Cestování vlakem

Cestování vlakem má v Číně velkou tradici. První železniční úseky byly postaveny v 19. století, dnešní síť je tedy poměrně hustá a zasahuje téměř do všech obydlených oblastí (její celková délka je téměř 70 000 km). V současnosti jsou do modernizace železnic vkládány ohromné finanční prostředky. Výsledkem je výrazné zkracování jízdních dob, zvyšování komfortu i bezpečnosti při cestování vlakem. Zajímavostí je i nedávno postavená vysokohorská trať do Lhasy , která propojuje Tibet s ostatními oblastmi Číny.

V případě, že se rozhodnete využít služeb železnice, musíte si již s dostatečným předstihem obstarat jízdenky. Vlakové spoje v Číně bývají obvykle velmi vytížené. Vyhledat vámi požadované vlakové spojení můžete na webové adrese http://www.travelchinaguide.com/china-trains/index.htm. Možností, jak si zajistit jízdenky, je několik, nejedná se však o nejjednodušší záležitost. Jízdenky si můžete předem rezervovat a zakoupit buď v německých pobočkách China Travel Service (kontakt v sekci Vnitrostátní letecká přeprava), nebo je pro vás může zajistit některý z velkých mezinárodních hotelů nebo cestovní kancelář. Musíte počítat s provizí za tento servis, která se pohybuje většinou okolo 30 RMB (82 Kč) za osobu. V centrech velkých čínských měst jsou pobočky, kde je možnost předprodeje jízdenek, často je ale bývá problém najít. Další, nejklasičtější možností je zakoupit jízdenku na nádraží, ale znovu opakuji, jízdenky se musí nakupovat s velkým časovým předstihem. Výjimkou jsou lokální, místní vlaky, na které stačí zakoupit jízdenku bezprostředně před odjezdem vlaku.

V Číně v zásadě rozlišují *tři typy vlaků*. Prvním z nich jsou expresní vlaky, které jsou značeny písmenem T (tekuai). Tyto vlaky se vyznačují tím, že zastavují jen ve skutečně velkých městech (např. expresní vlak z Pekingu do Xi'anu jede bez jediné zastávky asi 14 hodin). Rychlíky jsou na nádražích označeny písmenem K (kuai) a obyčejné, místní (osobní) vlaky jsou označeny pouze číslem spoje.

V čínských vlacích si můžete vybrat ze *čtyř tříd*. Nejlepší a nejdražší z nich je „soft sleeper“ (ruanwo), která nabízí plný komfort a je nejčastěji využívána cizinci. Zhruba o třetinu levnější je třída „hard sleeper“ (yingwo), která je nejvíce preferována čínskou vyšší střední třídou. Na kratší vzdálenosti (obvykle pokud cesta trvá méně než den) není zapotřebí lůžkových vozů a můžete si zvolit mezi lepší třídou „soft seat“ (ruanzou) a horší „hard seat“ (yingzou). Následující tabulka poukazuje na relativně příznivé ceny jízdenek, uvážíte-li značné přepravní vzdálenosti, zvláště pak ve srovnání s tarifem Českých drah, nebo dokonce těch západoevropských.

Orientační ceny jednosměrných jízdenek z Pekingu pro jednotlivé třídy (v Kč):

Směr Hard seat Hard sleeper Soft sleeper
Guangzhou (Kanton)610 1670 2300
Hongkong 650 1800 2800
Šanghaj 410 1130 1550
Xi'an (Sian)420 1170 1600

Pokud máte již obstaranou jízdenku (prodávají se vždy pouze jednosměrné), můžete směle vyrazit na nádraží. Hned před vstupem do jakékoliv nádražní haly vás překvapí rentgenová kontrola všech zavazadel, kterou v Evropě známe spíše z letecké přepravy. Toto bezpečnostní opatření vás může nepříjemně zdržet, čehož jsem byl osobně svědkem na největším nádraží v Asii - Beijing Xizhan (Beijing West railway station), kde se před stanovišti rentgenové kontroly tvořily ohromné fronty. Musíte tedy počítat se zpožděním alespoň několika desítek minut.

Když už máte tuto proceduru za sebou a vstoupíte do nádražní haly, můžete jít na menších nádražích hned na nástupiště a počkat přímo tam na váš spoj, stejně tak jako je tomu u nás. Rozdíl nastává na velkých nádraží (například v Pekingu, Šanghaji), kde nesmíte vstoupit na nástupiště, dokud k tomu nejste vyzváni. Každý vlak má svůj „gate,“ u kterého čekáte, stejně jak to známe z letišť.

Samotné vlakové soupravy (mluvím o expresních vlacích) vás překvapí svojí moderností.

Mám osobní zkušenost pouze s nejlepší třídou „soft sleeper“ a té nelze absolutně nic vytknout.

Samotná jízda je klidná, vagóny jsou výborně odhlučněné, odpružené, samozřejmostí je klimatizace. Vlaky jsou čisté, navíc jsou v průběhu cesty uklízeny. Abyste se příliš nenudili, bývá k dispozici u každé postele malá televize, kde máte na výběr z několika programů (všechny bohužel v čínštině). Ve vlaku je řazen jídelní vůz, některé jídlo vám donese průvodčí přímo do kupé. Vlaky jsou nekuřácké. Cestování vlakem po Číně mohu, alespoň tedy v první třídě, jednoznačně doporučit. Jedná se o velmi pohodlný, bezpečný a relativně rychlý způsob přepravy.

Autobusová přeprava

I když je železniční síť v Číně poměrně hustá, existují oblasti, kam koleje zatím nevedou. Je tomu tak především ve venkovských a horských oblastech. Často vám tedy nezbývá jiná možnost než využít autobus. Obstarání jízdenky na autobus je narozdíl od vlaku jednodušší. V každém městě je centrální autobusové stanoviště, na kterém je možnost prodeje i předprodeje jízdenek.

Vedle pravidelných linkových spojů existuje rovněž řada menších společností provozujících přepravu minibusy a to především v turisticky zajímavých lokalitách. V současné době probíhá v zemi masivní výstavba silnic a dálnic, a na některých trasách tak může být autobus rychlejší než vlak. Na dálkové spoje jsou nasazovány lehátkové autobusy, kde máte možnost zakoupení jídla a nápojů přímo v autobuse. Pouze ty nejlepší autobusy jsou vybaveny toaletou.

Taxislužba

Využití vozů taxi je často velmi dobrým způsobem přepravy ve velkých městech. Kvůli častým dopravním zácpám nemusí být taxi vždy nejrychlejší. Vozů taxislužby jezdí v ulicích čínských měst velký počet, tudíž netrvá většinou dlouho, než se vám podaří taxi odchytnout přímo na ulici. Samozřejmě si můžete nechat zavolat taxi z hotelu. Sazby za použití vozu jsou fixní a je stanoven maximální strop, tudíž byste se neměli bát, že nasednete do auta k taxikářovi, který vás připraví o všechny zbývající peníze (tak jako tomu bývá často v Praze).

Obvyklá nástupní sazba je 8 RMB (22 Kč), cena za kilometr bývá maximálně 3 RMB (8 Kč). Taxikáři jsou většinou slušní, znalostí cizího jazyka však neoplývají. Bez toho, abyste jim ukázali mapu, jen těžko pochopí, kam vlastně chcete jet. Doporučuji požádat recepční v hotelu, aby vám v čínštině napsala na papírek pár názvů míst, kam zrovna zamýšlíte jet a především adresu hotelu, ve kterém bydlíte. Vyhnete se tím případným nepříjemnostem. Specifickým druhem taxislužby je rikša, která láká mnoho cizinců. Ta klasická je k vidění pouze v Hongkongu , jinde jezdí rikši v podobě tříkolky s krytým zadním sedadlem. Jízdné je podstatně vyšší než u klasické taxislužby a je potřeba jej pečlivě smluvit předem.

====Městská hromadná doprava

Městská hromadná doprava je spolu s taxislužbou vlastně jediným způsobem, jak se lze přepravovat po čínských velkoměstech. Pěšky to vzhledem k obrovské rozloze měst není takřka možné a využití bicyklu je spíše záležitostí místních lidí než turistů. Pouze v Hongkongu , Kantonu, Pekingu a Šanghaji mají metro. Mám osobní zkušenost s podzemní dráhou z hlavního města, kde funguje velmi spolehlivě a efektivně. Především se jedná o zdaleka nejrychlejší způsob přepravy.

Podzemní prostory i jednotlivé soupravy metra působí vcelku moderně, ani s orientací není problém. Největším záporem je přeplněnost všech souprav, takže se po dobu cesty spíše těšíte na výstupní stanici a častokrát si vážíte toho, že se vám podařilo do soupravy vůbec vecpat.

Stejně jako metro, přeplněné jsou i nadzemní dopravní prostředky MHD – autobusy, trolejbusy. Tramvaje jezdí jen v několika málo čínských městech (např. v Dalianu, známé jsou dvoupatrové tramvaje v Hongkongu). Autobusy i trolejbusy jsou velmi levné, s výjimkou Hongkongu . Například jednotlivá jízdenka v Pekingu stojí 1 RMB (tj. necelé 3 koruny). Narozdíl od metra je zde pro cizince podstatně horší orientace. Často ani moc netušíte, kam autobus vlastně jede a kde máte vystoupit.

Zajímavý je i způsob odbavování cestujících v autobusech a trolejbusech. V Číně nefunguje, že byste si jízdenku na autobus koupili předem, například někde v trafice. Kupují se přímo v autobuse, ale ne u řidiče, jak je tomu zvykem v některých českých městech, ale u výběrčího, který cestuje v autobuse spolu s řidičem. Touto osobou bývá nejčastěji temperamentní žena, která se vehementně prodírá přecpaným autobusem a vydává jízdenky. Zajímavé je, že lidé peníze za jízdenku často podávají přes celý autobus, přičemž tyto peníze projdou rukama spousty lidí, než se dostanou k výběrčímu. Nikdo se zde nebojí, že by mu peníze byly ukradeny.

Číňané mají zřejmě jedinečný smysl pro spravedlnost a pořádek. Jednou jsem zažil cestu s černým pasažérem; když cestující v autobuse zjistili, že dotyčná osoba cestuje bez jízdenky, strhla se obrovská vřava a cestující začali černého pasažéra poměrně surově fyzicky napadat a následně byl davem vykázán z autobusu. Tato událost, které jsem byl svědkem, mi přijde v mnoha ohledech výchovnější než pokuta od revizora.

Půjčení automobilu

Cizinci nesmějí v celé Číně řídit automobil, s výjimkou cizinců, kteří mají povolení k dlouhodobému pobytu. Důvodem tohoto zákazu jsou pravděpodobně některá specifika dopravního provozu v Číně. Mimo velká města je provoz na místních silnicích pro cizince obtížně zvladatelný, liší se mírou dodržování předpisů a často na silnicích chybí dopravní značení. Zapůjčit osobní automobil si sice můžete, ale pouze s řidičem.

Guilin - letiště 1 (nahrál: admin)
Guilin - letiště 1
Guilin - letiště 2 (nahrál: admin)
Guilin - letiště 2
Guilin - nádraží (nahrál: admin)
Guilin - nádraží

Poslední editace textu: 9.6.2011 13:11
Další informace

Konvertor měn

 
Zdroj: penize.cz
REKLAMA